Trainen in de vakantieperiode?!

28 Jun 2016

De vakantieperiode staat voor de deur. We hebben het hele jaar goed ons best gedaan om onze persoonlijke, sportieve doelstellingen na te streven. En wat gaan we nu doen in de vakantieperiode?

Vaak zijn mensen bang om conditioneel achteruit te gaan of een enorme afname te krijgen in kracht en spiermassa. Maar is dat allemaal terecht?

 

Vier de vakantie

De vakantie is DE periode in het jaar om jezelf weer volledig op te laden. Dit geldt voor zowel op mentaal vlak als op fysiek vlak. Na een paar dagen op de vakantiebestemming kom je vaak echt tot rust en krijg je het echt vakantiegevoel. Het is sowieso goed om naar een bepaalde periode van intensieve training een periode in te lassen om het lichaam rust te geven en optimaal te profiteren van de trainingen. Dat gebeurt door het jaar heen natuurlijk ook op een kleinere schaal. Je traint, je belast het lichaam, daarna neem je rust en goede verzorging en gaat je lichaam herstellen en maak je gebruikt van je Supercompensatie. Allemaal basic trainingstheorie.

 Deloaden

Maar nu is het mogelijk om een wat langere tijd en beter tot rust te komen. Het is helemaal niet erg om 1 of 2 weken volledige rust te nemen. Het biedt je de kans om mentaal en fysiek even te herstellen en je spieren te Deloaden van stress en prikkels. Tijdens de trainingsperiode raakt je lichaam steeds meer gewend aan de belastingen en door compleet te Deloaden kun je na de vakantie weer meer profijt krijgen van je trainingen. Na de vakantie zal je lichaam dan weer meer reageren op de prikkels van je training. De rust reset de gevoeligheid van het lichaam en "vergeet" de vaste trainingen, stress, routines van je sportieve bezigheden. Na de vakantie zijn je receptoren/spieren weer sneller verrast door de trainingen.

 

Energiebalans

Dit alles betekent niet dat je maar volledig stil moet gaan zitten en helemaal niets moet doen. Vaak genieten we tijdens de vakantie extra van het leven en krijgen we meer calorieën binnen dan normaal. Je neemt eens een Roseetje of een koud biertje en een extra stukje vlees op de BBQ of een etentje buiten de deur kennen we allemaal. Dat is ook niet erg, maar houd je energie balans onder controle. Als je meer "geniet" ga dan daarna verder genieten van een lange of stevige wandeling of pak de fiets voor een verkenning van de nieuwe omgeving. Zo blijft de "schade" waar je zo bang voor bent beperkt. 

 

Nieuwe start

Ben je volledig tot rust gekomen en kun je niet meer stilzitten? Ga dan rustige aan weer beginnen met een duurloopje voor de vetverbranding en werk aan je uithoudingsvermogen. En ga voor je krachttraining beginnen met een Fullbody workout. En houdt de training KISS. Ga niet allerlei nieuwe oefeningen verzinnen op vreemde apparaten in de fitnessruimte in het hotel, maar houd je bij de basics en oefeningen die bekend zijn. Squats, push-ups, pull-ups, sit-up, dat soort dingen.

 

Muscle Memory

De eerste trainingen zullen misschien wat zwaarder aanvoelen dan eerst, maar dat oude gevoel komt zo weer terug. Je lichaam is weer snel op niveau door je muscle memory. Dus de nieuwe periode mentaal en fysiek uitgerust beginnen en op weg naar een nog fittere JIJ.

 

Fijne vakantie

Sven Klatt

 

Please reload

Featured Posts

Trainen in de vakantieperiode?!

June 28, 2016

1/1
Please reload

Recent Posts

February 24, 2015

Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic