Stoppen met Roken?! Waarom & Hoe

21 Dec 2015

Het begin van het jaar is voor velen een moment om de sigaret definitief vaarwel te zeggen. Stoppen met roken vergt echter veel wilskracht en doorzettingsvermogen. Nicotine is een bijzonder verslavende stof, en veel stoppers die een poging wagen vallen makkelijk terug in hun oude rookgewoontes. Naar schatting lukt slechts vijf procent van de stoppogingen op eigen kracht. Een goede voorbereiding en inzicht in wat je te wachten staat wanneer je wilt stoppen met roken kan echter verassend veel helpen. Met deze 10 valkuilen en stoppen met roken tips ben je goed voorbereid op wat komen gaat.

Met deze tips van SvEnergy Training gaat het je zeker lukken. 2016 wordt jouw jaar.

 

Waarom te stoppen met roken!

Dat roken slecht is voor je gezondheid is inmiddels bekend. De nadelen goed kennen kan je echter motiveren om te stoppen met roken, dus we zetten ze nog even op een rijtje:

  • Roken is slecht voor je gebit. Je loopt kans op gele tanden, een slechte adem en zelfs een zwarte, harige tong. Roken verhoogt het risico en de ernst van een tandvleesontsteking (paradontitis).

  • Rokers hebben een aanzienlijk verhoogd risico op longziekten. Denk aan longziekten zoals longkanker en longemfyseem.

  • Roken is slecht voor hart en vaten. Nicotine vernauwt de bloedvaten en verhoogt de bloeddruk. De koolmonoxide en teer die je inhaleert door het roken zorgt dat ervoor dat het bloed minder goed zuurstof op kan nemen uit de longen. Hierdoor hebben rokers twee keer zo veel kans op een hartaanval en krijgen vaker een beroerte. Ook loopt iemand die zijn hele leven heeft gerookt meer risico op vasculaire dementie.

  • Roken veroudert de huid.  Vooral op latere leeftijd zijn rokers aan hun huid te herkennen: die is grauwer, slapper en heeft meer rimpels.

  • Rokers hebben een slechtere conditie. Omdat het bloed minder zuurstof bevat, zijn rokers sneller moe. Sporten, rennen om de trein te halen en traplopen wordt moeilijker.

  • Meeroken is ongezond. Kinderen van rokers kunnen op latere leeftijd nare gevolgen ondervinden van een meerokende ouder of huisgenoot.

Goede voornemen omzetten in actie! Hoe?

Goede redenen om te stoppen dus. Maar om het echt te redden is het goed om te weten welke gevaren er op de loer liggen. Dit kunnen redenen zijn waardoor je toch weer grijpt naar de sigaret. Door je op de gevaren voor te bereiden en eventueel een maatregel te nemen vergroot je de kans om de strijd te winnen van de sigaret.

 

Valkuil 1. In gewicht aankomen

De angst om aan te komen is een van de belangrijkste obstakels voor mensen bij het stoppen met roken. Die angst is deels ook terecht want nicotine versnelt de stofwisseling en door te stoppen komen bijna alle rokers wel enkele kilo’s aan. Is dit voor jou een heikel punt, bedenk dan van tevoren hoe je gewichtstoename zo veel mogelijk tegen kunt gaan. Maar dit weegt niet op tegen de nadelen. Hard gezegd: als je ziek bent val je ook af, maar is dat wat je wil. Beter een goede manier van gewichtsbeheersing.

Zorg ervoor dat je meer in beweging komt. Dan kan zijn meer de fiets pakken of te voet gaan. Ook kun je kiezen voor begeleiding. Kijk dan eens naar het aanbod van SvEnergy Training. Maar stoppen met roken is wel weer een uitgelezen moment om je hele levensstijl eens onder de loep te nemen. Ook daarvoor kun je tercht bij ons. Kijk dan eens naar het SvEnergy Fitplan. Daardoor krijgt je lichaam een boost en kun je het roken missen als kiespijn. En ben je valkuil 2 al voor.

 

Valkuil 2. Hongergevoel

Nicotine remt de eetlust en stoppers zullen meer trek en smaak krijgen in eten. Ga voordat je stopt op zoek naar recepten die goed vullen, maar waarvan je niet aankomt. Maaltijdsalades en soepen bijvoorbeeld. Een soepje vooraf stilt al de ergste trek. Bij het SvEnergy Fitplan hebben we voor jou de gezonde keuzes al gemaakt en maakt je deze eigen gedurende de looptijd van je Fitplan.

 

Valkuil 3. In oude gewoontes vallen

Bij rookverslaving is de gewoonte hardnekkiger dan de lichamelijke verslaving. Een paar trekjes aan een paar sigaretten per dag volstaan eigenlijk al om aan de lichamelijke verslaving tegemoet te komen. De rest van de peuken wordt opgestoken uit gewoonte, vaak achteloos, zonder dat de verslaafde er weet van heeft. Als je bijvoorbeeld gewend bent om tijdens het studeren of huishoudelijke klusjes een sigaret te roken als een rustmoment, probeer deze pauze dan op een andere manier in te richten. Probeer voordat je stopt met roken, die gewoontesigaretten op een rij te zetten en te bedenken hoe je die momenten kunt opvangen met andere bezigheden.

 

Valkuil 4. Een sport doen die je niet leuk vindt

Bedenk of en hoe je sporten kunt inpassen in je leven: wat is realistisch, welke sporten kun je volhouden en welke sport vind je leuk om te doen? Om af te vallen is krachttraining waarschijnlijk de meeste geschikte sport. Door spieren te kweken, versnel je namelijk de stofwisseling.  Ook intensieve sporten als hardlopen en spinning zijn prima om extra kilo’s eraf te zweten. Dat je je conditie ziet verbeteren is een extra stimulans om het stoppen met roken vol te houden. Maar het is vooral belangrijk een sport te zoeken die bij je past en die je kunt volhouden. Met de SvEnergy Bootcamp ben je samen met anderen lekker bezig met sporten en wordt je onderdeel van een vaste groep. #Goedvoorjelijf en nog een steun van je sportmakkers.

 

Valkuil 5. Verkeerde snaaivervangers

Als je nu al weet dat je ten prooi zult vallen aan snaaibuien, zorg dan dat je een plan hebt voor de moeilijke momenten. Meestal zijn de rustige avonden voor de buis of met een boek het moeilijkst. Het is bijna onmogelijk om niet af en toe aan toe te geven aan een snaaibui. Maar vermijd pinda’s en chips, omdat je daarvan blijft dooreten. Haal ze de eerste weken gewoon niet in huis. Zoek liefst pittige snacks, want vaak heb je van deze snel genoeg. Radijsjes, bloemkoolroosjes of worteltjes met knoflookdip of tzatziki zijn bijvoorbeeld heel geschikt om de behoefte aan een sigaret tijdelijk te dempen. De echte diehards kauwen op een knoflookteen.

 

Valkuil 6. Ongeoefend de moeilijke momenten doorgaan

Voor je definitief gaat stoppen, kun je een paar weken van tevoren al beginnen met het trainen van de momenten waar je een sigaret het meeste gaat missen. Kies elke dag een oefening uit. Een kopje koffie na het ontbijt zonder sigaret. De maaltijd afsluiten met een ander ritueel dan de sigaret. Een telefoontje naar je vriendin zonder sigaret. Het is belangrijk te merken dat die momenten even moeilijk zijn, maar dat ze van voorbijgaande aard zijn. Dus van tevoren al iets minderen en dit met kleine stapjes doen. 

 

Valkuil 7. Bang voor concentratieproblemen en onrust

Veel rokers zijn bang voor concentratieproblemen en onrust. Ze zijn bang om niet goed te kunnen werken, schrijven of slapen. Die angst kun je in de eerste weken vermijden door nicotinevervangers te gebruiken als kauwgom of pleister en deze geleidelijk af te bouwen. Maar de voorkeur heeft het zoeken van afleiding in de vormen van activiteiten of bewegen.

 

Valkuil 8. Onvoorbereid antirookmedicatie gebruiken

Door artsen wordt wel eens antirookmedicatie als Zyban of Nortilen voorgeschreven. Deze antidepressiva worden in kleine doses als antirookpil gebruikt. Sommige rokers zijn erbij gebaat, maar het is een relatief zwaar middel, met kans op bijwerkingen en in het geval van Zyban allergische reacties.Denk dus goed na over wat je eventueel als hulpmiddels gaat gebruiken.

 

Valkuil 9. Niet weten waar je ook van kunt ontspannen

De meeste rokers ontkomen de eerste weken niet aan een gespannen gevoel. Vooral degenen die roken associeren met rustmomenten of die de stress wegroken, moeten andere wegen zoeken om tot ontspanning te komen. Het is heel belangrijk dit zoekproces te voltooien voordat je stopt met roken. Want in de eerste dagen van het stoppen met roken, komt er de stress van het stoppen bij. En als je gewend bent stress op te lossen met een sigaret, weet je letterlijk niet waar je het moet zoeken. Buiten lopen, sporten, bezoekje aan een sauna, een massage, een warm bad, bioscoop of een goed boek; inventariseer van te voren waar je als kersverse niet-roker het beste ontspanning en afleiding uit kunt halen en ga daar alvast mee oefenen.

 

Valkuil 10. Geen schrikbeeld of stimulans hebben

Bedenk voordat je stopt met roken wat voor jou een belangrijke motivatie is om te stoppen met roken. Voor de een is dat het voorbeeld voor de kinderen, voor de ander een rimpelige huid en voor een derde het onaantrekkelijke rokershoestje. Denk bij de moeilijke momenten aan dat schrikbeeld, en misschien kan die je dan helpen om door het moeilijke moment heen te komen. Wil je nog eens weten waarom je zou stoppen? Lees dan nog eens het eerste deel van deze blog door.

 

We weten dat je het kunt en SvEnergy Training helpt je graag bij het behalen van je doel. LET'S GO!!

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Trainen in de vakantieperiode?!

June 28, 2016

1/1
Please reload

Recent Posts

February 24, 2015

Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
SvEnergy Training​


E-mail:  info@svenergytraining.nl

Telefoon: 06-52547630

KVK: 62487965

Bank: NL05RABO0301578494

BTW-id: NL002139106B97

Goedvoorjelijf Voedingsadvies

by SvEnergy Training

E-mail: Goedvoorjelijf@svenergytraining.nl

Verklaring-omtrent-gedrag-VOG.png