Alcohol en sport. Niet het beste "Mixje"

27 Nov 2015

Deze keer wil ik het fenomeen alcohol kort uitlichten. De feestdagen zijn in aantocht en voor velen van ons horen lekker uitgebreidt eten en een alcoholische versnapering erbij. Ga vooral genieten!

We kennen allemaal wel iemand waarvan de denken dat diegene alles kan eten en drinken zonder dat het invloed heeft op zijn of haar gewicht of postuur. "Ik hoef er maar naar te kijken............." is een veelgehoorde kreet. Toch kun je hier deels invloed op hebben. Hoe? Het antwoord is: KENNIS over wat je eet en drinkt. Weet wat verschillende voedings- of vullingsmiddelen met je doen en dan kun je daar op anticiperen.


We hebben allemaal een ideale, fysieke gesteldheid voor ogen. We kunnen grofweg de volgende recreatieve, sportieve doelstellingen onderscheiden.

  • Vet verbranden en Afvallen (Gewichtsverlies)

  • Hypertrofie en spierkracht (Toenamen spiermassa en sterker worden)

  • Verbeteren conditie

Welke invloed heeft alcohol op deze doelstellingen.

 

Vet verbranden en Afvallen

Alcohol wordt door het lichaam gezien als een soort vergif dat zo snel mogelijk uit het lichaam verwijderd moet worden. Dit proces krijgt voorrang op andere stofwisselingsprocessen in het lichaam. Hierdoor daalt of stopt de vetverbranding in het lichaam zolang de alcohol wordt verwerkt. Zelfs een kleine hoeveelheid alcohol kan het vet verbranden in het gehele lichaam met meer dan 70% doen afnemen. Daarnaast wordt er spierweefsel afgebroken door de toename in cortisol, wat de ruststofwisseling op lange termijn laat dalen. Zowel het afnemen van de vetverbranding als de afbraak in spiermassa zorgen ervoor dat gezond afvallen moeilijker wordt. Dus weet wat je doet als je een glaasje neemt. Bij voorkeur niet rondom sportieve activiteiten!

 

Hypertrofie en spierkracht

Omdat alcohol een negatief effect heeft op de opname van het spiervergrotende hormoon testosteron, zullen de spieren minder groeien na het drinken van alcohol na krachttraining dan zonder het drinken van alcohol. De eiwitsynthese neemt sterk af. Ik ken zelf onderzoeken waaruit blijkt dat het 64% minder is. Tel uit de winst die je kunt pakken! Daarnaast zal er langer en meer spierweefsel na de training worden afgebroken vanwege de hoeveelheid cortisol die langer hoog blijft. Alcohol hindert eigenlijk het herstel van de spier na training omdat het lichaam bezig is met alcohol verwijderen uit het lichaam in plaats van aanpassingen aan de training te doen. Om dezelfde reden neemt de spierkracht op langere termijn minder snel toe door het gebruik van alcohol. Denk dus na. Je kunt je voedingsinname super goed voor elkaar hebben om zo je doelstellingen effectiever te realiseren, maar doe die effecten niet teniet door het gebruik van alcohol.

 

Verbeteren conditie

Conditie is niet eenvoudig samen te vatten. Je zou kunnen zeggen dat het "het volhouden" van iets is. Maar in ruimere zin worden ook kracht, uithoudingsvermogen, snelheid, lenigheid (soepelheid) en coördinatie van de spieren daartoe gerekend. Op al deze vlakken heeft alcohol heeft invloed op ons.

 

Op korte termijn de volgende:

  • Verdoofde hersen- en zenuwcellen:
    Je reactie- en uithoudingsvermogen vermindert, en je coördinatie is drastisch minder, waardoor je meer risico loopt op blessures. Resultaat: een algemene daling van de prestaties
     

  • Dehydratatie:
    Alcohol zorgt ervoor dat je vaker moet plassen en vocht verliest. Alcohol is vochtafdrijvend. Het risico op uitdroging is groot. 
     

  • Vaatverwijding:
    Je bloedvaten verwijden, je hart moet harder pompen, je spieren komen zuurstof tekort en je lichaamstemperatuur daalt. Hierdoor loop je fysieke risico’s: hartritmestoornissen, spierverrekkingen.
     

  • Suikertekort:
    Het lichaam heeft suikers (koolhydraten) nodig als brandstof om alcohol af te breken. Hierdoor zijn tijdens het sporten minder suikers beschikbaar voor de spieren.
     

  • Verzuurde spieren:

    Tijdens sport produceert je lichaam melkzuur. Dat wordt door de lever afgebroken. Maar je lever zorgt ook voor de afbraak van alcohol. En als hij moet kiezen, begint de lever eerst met het verwerken van alcohol. Met als resultaat dat melkzuur zich gaat ophopen in de spieren en daar op den duur spierpijn veroorzaakt.

Op langere termijn heeft het verregaande effecten op je lichaam

  • versnelling van polsslag en ademhaling: hierdoor neemt na verloop van tijd je conditie af.

  • Verminderde weerstand: je bent gevoeliger voor infecties.

  • Het hormonale evenwicht kan uit balans raken waardoor de opbouw van spierweefsel en kracht niet meer optimaal verloopt en ondermaats blijft.

  • Beschadiging van slokdarm, maag- en darmslijmvlies: daardoor kun je de noodzakelijke voedingsstoffen en vitamines minder goed opnemen.

  • Hartbeschadiging: ook je hart is een spier en die kan schade oplopen door de combinatie van alcohol met sport.

Advies: 

Sport en alcohol gaan niet goed samen. Of het nu voor, tijdens of na het sporten is. Het heeft gewoon effect op je prestaties en je herstel. 

 

Beperk de inname zoveel mogelijk als je binnen een kort tijdsbestek sport op de agenda hebt of hebt gehad. En wil je dan toch genieten, neem het moment en geniet. En ga absoluut niet de volgende dag proberen jezelf te straffen door extra hard te trainen. Ook dan hebben de bovengenoemde factoren invloed. Dit is in het verlengde van jezelf belonen na een uurtje hard sporten. Ook niet doen. Ook daar maak je geen progressie door.

 

Dit is vooral niet bedoeld als een ontmoedigende of belerende blog, maar weet wat je tot je neemt. Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en ga vooral genieten van alles en iedereen!

 

Sportieve Groet,

Sven Klatt

Personal Trainer

www.SvEnergy.net
www.SvEnergyTraining.com

Facebook Link

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

Trainen in de vakantieperiode?!

June 28, 2016

1/1
Please reload

Recent Posts

February 24, 2015

Please reload

Search By Tags
Please reload

Follow Us
  • Facebook Classic
  • Twitter Classic
  • Google Classic
SvEnergy Training​


E-mail:  info@svenergytraining.nl

Telefoon: 06-52547630

KVK: 62487965

Bank: NL05RABO0301578494

BTW-id: NL002139106B97

Goedvoorjelijf Voedingsadvies

by SvEnergy Training

E-mail: Goedvoorjelijf@svenergytraining.nl

Verklaring-omtrent-gedrag-VOG.png